septembrie 3, 2021

Covid-19 – cum afecteaza acest virus simtul mirosului

Covid-19 – cum afecteaza acest virus simtul mirosului

Dr Emilia Florescu – Medic Primar ORL

Simtul mirosului (simtul olfactiv) face parte din cele 5 simturi esentiale  (al 6 lea fiind perceptia extra senzoriala ce implica mintea, nu si simturile fizice). Reprezinta simtul responsabil cu perceptia stimulilor odorizanti.

Perceptia unui miros se realizeaza atunci cand exista o interactiune intre mucoasa nazala  (ce contine chemoreceptori- receptori ce sesizeaza modificari chimice aparute local), transportorii stimulilor catre creier si creierul, statia finala unde se decodifica acesti stimuli si ulterior apare perceptia.

Oamenii prezinta in jur de 400 de senzori olfactivi si pot diferentia o paleta  foarte larga de mirosuri. Insa, uneori pot aparea si boli ale sistemului olfactiv.Unele sunt de natura cantitativa: hiposmia ( scaderea mirosului) , hiperosmia (exacerbarea mirosului), anosmia (lipsa completa a mirosului), sau de natura calitativa : parosmia, adica perceptia distorsionata a unui miros, pana la chiar perceptia unui miros dezgustator, situatie in care vorbim despre cacosmie.

Omenirea se confrunta deja de mai bine de 1 an cu pandemia SARS COV2, despre care stim ca are drept unul dintre posibilele simptome extrem de sugestive, anosmia.Multi oameni infectati cu acest virus isi pierd temporar capacitatea de a mirosi, iar cand se recupereaza dupa boala, simtul mirosului in majoritatea cazurilor revine, insa nu putine au fost cazurile raportate in care anosmia s-a convertit in parosmie. De ex un pacient relata ca supa lui preferata, din carne de pui , post infectie SARS COV2 , ii miroase a detergent de vase.Unora chiar , mirosuri care anterior imbolnavirii le erau extrem de agreabile, ajung sa aiba repulsie pana la voma cand percep  iarasi acele mirosuri , adica prezinta cacosmie subiectiva (mirosurile in mod real, nefiind alterate).

Deocamdata nu se cunoaste exact mecanismul  care duce la acest tip de parosmie post SARS COV 2, dar se stie ca tulburarile de acest gen, subiective pot avea la baza leziuni neurologice, in special in lobul temporal, sau mai degraba,calea de transmisie este alterata, semnalarea stimulului olfactiv facandu-se eronat.Se stie ca virusul ataca portiunea superioara nazala,  producand un edem local de tesut moale (inflamatie), ori in aceasta zona avem placa olfactiva care este strapunsa de niste microgauri pe unde patrund terminatii nervoase responsabile cu decodarea mirosului. In urma studiilor facute de catre specialisti, s-a demonstrat faptul ca exista niste receptori, numiti ACE2, pe care virusul SARS COV 2 ii foloseste ca sa poata patrunde in celule. Neuronii olfactivi insa nu au din fericire,acest tip de receptor, iar din acest motiv, virusul nu ii poate distruge si pierderea mirosului este doar temporara. Insa de ce, totusi dispare mirosul? Pentru ca , tot acele studii au demonstrat ca exista anumite celule ce ofera suport structural  neuronilor olfactivi, si care au acest ‘echipament’ receptor. Ele sunt deteriorate cel mai probabil in timpul infectiei . Pana cand se regenereaza aceasta retea, nervii olfactivi functioneaza defectuos, de unde si decodificarea aberanta a mirosurilor si parosmiile asociate post infectie SARS COV 2. Pentru evaluarea sperantei de regenerare, se foloseste olfactometria, iar ca si tratament, recomandam spalaturile nazale, complexul de vit B care sunt neurotrope (hranesc nervii cranieni), substante stimulante pe baza de eucalipt si menta (cu rol si antiinflamator si cicatrizant), folosite pe baza acelorasi principii ca in aromaterapie.

Aromaterapia este despre simțul olfactiv. Părțile din creier care primesc informația transmisă de membrana olfactivă sunt sistemul limbic  („casa emoțiilor” ) și cortexul cerebral.

Toate răspunsurile inconștiente, emoționale, pe care le poate declansa simțul mirosului sunt datorate sistemului limbic.

Industria  parfumurilor se bazează  pe reacțiile noastre instinctive la mirosuri. Ati observat ca magazinele cu produse de uz personal si chiar casnic sunt majoritatea ‘parfumate’? Strategie de marketing elaborata in urma studierii tocmai a acestui aspect. Clientul va experimenta diferite stări , emotii declansate de miros si elaborate de sistemul limbic și daca starile, emotiile starnite sunt pozitive, va cumpara produse din magazinul respectiv. Un fel de manipulare inteligenta, bazata pe argumente stiintifice, nu doar chef de shopping 🙂

Programeaza o consultatie

Fie ca ai o intrebare sau doresti sa programezi o consultatie, iti stam la dispozitie.

PROGRAMEAZA O CONSULTATIE